Aktiviteter 2017:

Kommande aktiviteter
  • 2018 års aktiviteter kommer innom kort.

• Har du något spännande på gång i din biodling som t ex puckelsamhälle, svärm, drottningbyte mm hör gärna av dig till Ture ture.goransson@outlook.com eller Hildegard hildegard.nufer@gmail.com, så ordnar vi en träff med kort varsel.
Tidigare aktiviteter
  • Måndagen den 8 maj 2017 kl 19 hälsar vi Er alla hjärtligt välkomna till Vårträff i Rimforsa Biodlarförening. Samlingsplatsen blir Rimforsa Missionskyrka, Kalmarvägen 40, Rimforsa.
    Temat för vårträffen: Biväxter och Binas närmiljö.
    Vi ordnar fika till självkostnadspris.
    Med anledning av det är vi tacksamma att senast 4 maj få veta ungefärligt antal deltagare. (Gäller även våra egna medlemmar).
  • 15 mars kl 18 - Snickra en avläggarlåda
    Lådan kan användas som tillfällig bostad åt tre ramar med bin för drottninguppdragning eller som början på en avläggare. Är även praktiskt att ha som avställningsplats för några ramar när man håller på i kupan.
    Självkostnadspris.
    Vid intresse maila till kent.engstrom@telia.com så finns det material till dig.
    Det blir förstås också annat bisnack.
    Vi är hos Kent i Fläkterbo. Samåkning från Rimforsa torg 17.20
  • 12 april kl 18 - Inför bisäsongen ­ Ewa berättar om bin och biodling
    Vi ses hos Fredric i Småbäck/Opphem där vi även pratar om hur våra samhällen har klarat vintern och vilka spännande idéer vi har inför året. Nybörjarna kommer att få hjälp att komma igång. Samåkning från Rimforsa torg 17.40.
  • 25 april kl 19 - Vårmöte
    Bert Thrybom föreläser om VSH­bin, bin som visar ett bra städbeteende och därmed klarar av angrepp av t ex varroakvalster mycket bra.
    Plats: Missionskyrkan Rimforsa
  • Under året blir det ingen ren nybörjarkurs. Vi ska ha flera biträffar med olika teman där både nybörjare och alla andra är välkomna. Är du ren nybörjare får du ändå all hjälp du behöver. Vi kommer att träffas med några veckors mellanrum, de första datumen finns med här. På grund av vädret kan vissa utomhusaktiviteter flyttas.
  • Den 17 Maj kl 18 ses vi hos Jörgen i Arnebo. Samåkning från Rimforsa torg 17.30.
    Om någon är intresserad av fruktträd så blir det lite sånt också!
  • Sedan ska vi hälsa på hos Åtvidabergs biodlarförening den 24 maj.
    Vi ska vara där kl 18. De är där redan från 17, så vill du åka direkt går det bra, annars samåkning från Rimforsa torg 17.20. www.atvidsbiodlarforening.se
  • Sommarmötet kommer att hållas söndagen den 17 juli kl 14 – 16 hos Hildegard.
  • Torsdagen, 11 augusti - tema ljunghonung hos Kisa Biodlarförening.
    Vi är inbjudna att vara med och diskutera hur man på bästa sätt tar hand om denna något svårslungade honung. För att kunna planera fikat behöver vi veta hur många som kommer. Så anmäl dig till Hildegard senast drygt en vecka innan, den 2 augusti, om du tänker komma. Samåkning från Rimforsa torg kl 17.30.
  • Barn- och familjedag vid Tolvmannabacken den 20 augusti. Vi deltar.
  • Lördagen, 27 augusti - Honungens dag
    Frågor om honungens dag besvaras av Åke (206 41). Samarbete med ICA supermarket. Visning av bin och information om biodling.
  • Årsmötet ägde rum söndagen den 13 nov. kl. 14 i Björkfors GoIF klubbstuga.
Ture visar olika moment i drottningodling.
Foto: Åke Karlsson